לאכול בריא לא רק כשיש בעיה

- מהו מעגל החיים ?...
- תסמוך ותאמין לגוף שלך...
- איך משפיע הסדר ?...
- ובעניין ספירת קלוריות...

הפירסומאים יודעים היטב מלאכתם, מכירים את הגורמים המשפיעים על המוח האנושי, השפעת הצבעים והריחות על הגוף האנושי היא גדולה. בטלויזיה הצבעים ברורים וחדים כמעוררי הבלוטות להפרשה ביוכימית של גוף הצופה. במרכולים נתקלים בנציגי חברות המאפשרים לטעום כשעל הדוכן ישנם מוצרים מדיפי ריחות גם כן מעוררי בלוטות. לכל אלה מתווספת עלותם הנמוכה של מזונות שתכולתם מרכיבים מזיקים מטאבולית וקטאבולית היות והינם חסרי ערכים השומרים על פעילות תקינה של הגוף. מכאן יצאו הגדרות כמו: מלחמה באוכל, מלחמה בשומנים, מלחמה בגלוטן, סוכרים ופחמימות ומדוע מלחמה אם מדובר רק בשינוי ?

על איזה שינוי מדובר ? מה צריך לשנות ואיך לבצע את השינוי על כך ישנם טיפים פזורים לכל עבר. קיימת התעוררות למודעות אך על איגוד המידע יש אפלה, לכן, פונים למציאת מזור בהתאם למצבם הבריאותי כמו: התמכרות לסוכרים ופחמימות, קשיי נשימה, זרימת נזולי גוף לא תקינה, עייפות גדולה, חוסר מרץ, עצבנות ורגזנות, מעי רגיש/רגיש  השלב הראשוני החשוב ביותר שבלעדיו אין המשך לדרך היא המטפל/המאמן/התזונאי המתאים, שיספק ידע והכוונה מבלי שישאיר את הכוח בידיו אלא תמורת העלות המפגש נצא עם ידע שיאפשר לנו לקבל כוח לידיים ולהמשיך לפעול בכוחות עצמנו כשהמטרה היא להישאר מאוזנים מבחינה פיזית - רגשית - מחשבתית - ורוחנית.

המטופל צריך להיות אקטיבי שהרי הגיע לשלב בו מעוניין לבצע שינוי, ועל התזונאי מוטלת האחריות להישאר בהקשבה לדברי האדם היושב מולו, היות וישנם מילים שאינן נאמרות אלא מועברות בשפות נוספות: אנרגטית, שפת הגוף והפנים. מטפל קשוב יוכל להקשיב, לראות ולהבין את המצוקה בה האדם נמצא. לכן, מטפל טוב הוא מי שבעצמו עבר את הדרך ויודע כי זוהי הדרך הנכונה ביותר לחיות את החיים.

מספר שיטות הטיפול הן כמספר המטפלים ולכן הן רבות, לכל מטפל ישנ כלים העומדים לרשותו וגישה טיפולית המורכבת מסך לימודיו וחוויותיו האישיות.

בגדול קיימות שתי גישות טיפוליות עיקריות: זו הנקראת 'שיטת הסלמי' בה פורטים לפרטי פרטים את הטיפול שזו מתאימה למרבית האנשים והמצבים. וגישה 'הגרזן', שהאדם חותך באופן מיידי את סגנון חייו הקודם בין אם זה מתוך בחירה ובין מתוך אילוץ בריאותי. 

ידוע שקל מאוד לקלקל והרבה יותר קשה לתקן, לעשות שינוי מכל סוג, זהו הליך קשה מפני שהרגלים ניבנים במהלך החיים לכן, רצוי שלתהליך יתלווה אדם מקצועי ומיומן המבין היטב בנושא כשעל המטופל לדעת ששינוי תהליכי יאפשר לגופו ליצור הרגלים טובים חדשים, ותוך 21 יום הגוף יתן אותות לשיפור שיקבלו ביטוי בכל הרבדים.

היות והאדם מורכב מרבדים שונים כשכולם יחד מפעילים, משפיעים ומושפעים אחד על השני כשנוספת גם ההשפעה מהוויה סביבתית. בבניית הרגלים התנהגותים ותזונתיים חדשים חשוב להשקיע בתחילת הדרך ועד לקיבועם כהרגל מפני שהמטרה הראשונית היא יצירת איזון בריאותי ואנרגטי ואיזון המשקל מתקבל כתוצאה מהם שהרי אם זה לא יהיה הסדר ברור שבמצבי עייפות או מצוקה נתקשה לפעול.

מהו מעגל החיים ?

המחשבה שעומדת מאחורי המושג שינוי הוא להשקיע בסדר כרונולוגי של תפקוד מעגל החיים. הידיעה שמעגל זה מתקיים ופועל באופן קבוע גם אנרגטי וגם פיזי - קליטה, עיכול, עיבוד ושחרור.

אם כך, עלינו לחשוב על מהות המרכיבים התזונתיים כאיכותיים במידה והם יספקו את פעילות המעגל במהרה וימנעו עיכוב ושהייה שאריות מזון בגוף. כלומר אם ניקח לדוגמא תפוח עץ, כניסתו לגוף תספק מינרלים, ויטמינים, נוזלים שיקלטו בקלות, יעוכלו בקלות, הגוף יוכל לעבד את המקסימום אבות המזון מהתפוח ולשחרר בקלות החוצה מהגוף.

לכל אחד מאיברי מערכת העיכול ישנה פעילות זהה למעגל שצויין כאשר לכל איבר ישנם זמנים ספציפיים לכל אחד מהתהליכים. אכילה בהתאמה לזמני סוג הפעילות והמרכיבים הביוכימיים שהאיבר משחרר יקלו על תפקוד כל המערכות. לדוגמא: אם הגוף בין השעות 6:00 בבוקר ועד השעה 12:00 בצהריים ניזקק למרבית האנרגיה כדי לשחרר פסולת החוצה ממנו ובשעות אלו נאכל מרכיבים שיפנו את האנרגיה של הגוף לעבר הקיבה כשידוע שהאיבר שדורש הכי הרבה אנרגיה זו היא, אזי הגוף יאלץ לחלק את מאסת האנרגיה בין שיחרור החוצה לבין עיכול תכולה שהתקבלה אליו. מכאן נלקח הביטוי: 'נפתח הפה נסגרות העיניים'.

תסמוך ותאמין לגוף שלך

כשמספקים לגוף מזון של כאילו, מזונות שבעיקר נספרים קלורית ללא התחשבות באיכותם וערכם הפיזי אנרגטי, הגוף ימשיך לאותת על רעב אך הרעב הוא לאיכויות מסויימות. הגוף לא פועל על כאילו הוא זקוק לחומרי גלם בסיסיים טובים. כאשר אנו סומכים על יכולותיו המופלאים של הגוף נגלה במהרה שכאשר אנו מזינים אותו במזונות איכותיים הוא בקלות יידע למקסם את תכולתם.

לגוף יש יכולת ריפוי עצמי גבוה במיוחד, סגולה שאינה נשארת רק ליכולותיה של הלטאה להצמיח זנבה מחדש. הגוף בכל יום מחדש תאים ורקמות, מחליף ישן בחדש, בונה ומייצר כשמטרתו היא לשמר בצורה תקינה את עצמו, מערכת העיכול היא אחד מהמערכות החשובות שיש לנו ולמעשה בלעדיה הגוף לא יוכל לשרוד.

כל עוד אנחנו נחיה בספקות לגבי חוכמתו של הגוף, לגוף יהיו דרישות כשהאדם אומר הווה נתחכמה והגוף בפשטותו אינו מבין התחכמות זו אלא ממשיך לדרוש חומרי גלם טובים בכדי לקיים את מפעל חיי הגוף.

פירות וירקות מהווים אבני בנייה טובים שיוצרים איזון לכל הנדרש לתפקודי מערכות הגוף. את המתוק, החמוץ, החריף והמר, את כל קשת הטעמים ניתן לקבל מהם כשביכולתם ליצור הפרשות ביוכימיות המשפיעות על מצבי הרוח, הוויטליות, הלך הרוח והמחשבות. פירוקם מתרחש כ-20 דקות מרגע צריכתם.

מרכיבים חשובים נוספים הם חלבונים מפני שאותם הפרשות ביוכימיות שהמוח והאיברים מייצרים נשענים על חלבונים אך אין הכוונה היא רק לחלבונים מן החי אלא לחלבונים המסופקים מדגנים וקטניות ויש להכיר ולדעת איך לשלבם נכונה גם ביניהם וגם לפי זמן תפקודי האיבר המפרק אותם לדוגמא כוסמת היא דגן אך תכולת החלבון בו גבוהה יותר מזה הנמצא באורז כלומר, גם בתוך משפחת הדגנים עצמה ישנה חשיבות לכמות החלבונים הנמצאת בתוך כל סוגי הדגנים. כך הדבר גם לגבי קטניות שקיימת בם חלוקה לפי רמות החלבון הנמצא בהם.

איך משפיע הסדר ?

הסדר המופתי שקיים בתפקוד מערכת העיכול בגוף מושפע גם על מה נאכל לפני מה וכמה זמן יש ביניהם. ישנה חשיבות לזמן כניסת המזון, משך עיבודו בגוף ולהיכן הגיע בכדי שנדע מה לצרוך לאחר מכן, לכן אלה שמספקים לעצמם פירות כקינוח לאחר ארוחה מפני שלפרי יש מעט קלוריות ביחס לעוגה אזי הנזק מבחינת הגוף הוא זהה, מפני ש... מה קורה לתפוח כשהוא שוהה זמן ממושך בטמפרטורה של 37 או 38 מעלות ?

הסדר על פיו פועל היקום, במידה שווה כך פועל גם כדור הארץ, הטבע, וגוף האדם ובתוכו פועלות כל אחת מהמערכות, האיברים, הרקמות וכל תא מתאי הגוף, זה פשוט - כניסה, עיבוד, עיכול, שחרור.

רגע לפני שאוכלים חשוב להביט על המוצר, לבדוק מרכיביו ולשאול עצמנו - האם מזון זה יקלט בגוף, יעובד, יעוכל וישוחרר פסולת ממנו במהרה ? אם כן - תאכל.

ובעניין ספירת קלוריות... 

קלוריה הינה יחידת אנרגיה, אם כך יש להיזהר גם מקרני שמש מפני שגם ממנה הגוף מקבל קלוריות. רגע, רגע, אלו קלוריות שהגוף זקוק להם, כפי שהוא זקוק גם לאיכויות מזון. נכון, הגוף זקוק להכול מכל הטוב רק במידה בכדי לקבל תוצאה רצויה.